وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات

هر ایرانی برای خروج از کشور به یک گذرنامه که توسط دفاتر پلیس+10 ثبت نام صورت میگیرد نیاز دارد/



رهگیری گذرنامه اینترنتی

در گذشته نه چندان دور برای رهگیری گذرنامه باید به اداره صدور گذرنامه می رفتیم و در صفی طولانی منتظر می ماندیم تا یک اپراتور با دریافت مدارک هویتی ما بررسی کند که چرا بعد از گذشت زمان لازم هنوز گذرنامه به دست ما نرسیده است.
اما امروزه با پیشرفت قابل توجهی که در حوزه های مختلف از جمله اینترنت صورت گرفته است بسیاری از ادارات و ارگان ها نسبت به استفاده از این امکان اقدام کرده اند.
نکته مثبتی که رهگیری اینترنتی گذرنامه و بسیاری دیگر از کارها و پیگیری های اینترنتی داشته این است که عملا نیاز به پیگیری حضوری را از بین برده است و تمام کار پیگیری توسط یک صفحه و سایت اینترنتی و به سرعت انجام می گیرد. بنابراین دیگر لازم نیست برای پیگیری تاخیر گذرنامه خود در صف های طولانی بایستید.
تا چند وقت گذشته شما می توانستید با مراجعه به سایت tiznet.ir و با وارد کردن کد ملی و شماره تماس خود نسبت به رهگیری گذرنامه خود اقدام کنید. اما این سایت چند وقتی است که از دسترس خارج شده است و اداره گذرنامه و پلیس ۱۰+ هنوز سایت جایگزینی اعلام نکرده اند. با توجه به این که راه ها و سامانه های دیگر برای رهگیری گذرنامه وجود دارد به نظر می رسد که این سایت کارایی خود را از دست داده است و دیگر نیازی به حفظ و نگهداری از آن نمی رود. چرا که مسائل امنیتی سایت و نگهداری و به روز رسانی سایت خود هزینه ای هنگفت دارد. از این رو بهتر است برای رهگیری و پیگیری گذرنامه از طرق دیگر اقدام کنید. می توان از جمله این راه های غیر حضوری به سامانه رهگیری گذرنامه و پیامک رهگیری گذرنامه اشاره کرد. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهیم شد.

نحوه پیگیری گذرنامه با کد ملی

قبل از آن که بخواهیم راجع به سامانه های دیگر رهگیری گذرنامه صحبت کنیم. باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی این سامانه ها چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری با کد ملی کار می کنند. در واقع شما با ارائه کد ملی خود می توانید نسبت به آخر و عاقبت صدور پاسپورت خودتان اطلاع پیدا کنید.
از این رو چند نکته مهم را قبل از بررسی پیگیری گذرنامه با کد ملی را ذکر می کنیم. مهم ترین نکته این است که به جز سامانه رهگیری گذرنامه بسیاری از سامانه های پیگیری مانند پیگیری وضعیت نظام وظیفه و ... از کد ملی استفاده می کنند. بنابراین همیشه یادتان باشد که کد ملی خود را بی دلیل در اختیار دیگران نگذارید. زیرا آن ها با در اختیار داشتن کد ملی شما تا حدودی می توانند نسبت به اعلام وضعیت های شما دسترسی داشته باشند.
گرچه بسیاری از این سامانه ها مانند پیگیری گذرنامه از ترفندی جالب استفاده می کنند. در واقع این سامانه ها بر اساس شماره تماس ثبت شده در سیستم اقدام به سرویس دهی به کد ملی مزبور می کنند. یعنی علاوه بر این که فرد دیگری باید کد ملی شما را در اختیار داشته باشد باید خط تلفن ثبت شده شما در سیستم را نیز در اختیار داشته باشد تا بتواند وارد سیستم های مختلف و مرتبط شود. با این حال بهتر است شما همیشه جانب احتیاط را داشته باشید و نگذارید که کد ملی شما بی دلیل در اختیار دیگران قرار بگیرد. با در نظر گرفتن این نکته سراغ سامانه و پیامک رهگیری گذرنامه می رویم. در هر دو حالت شما نیاز به استفاده از کد ملی هستید. با ما همراه باشید.

پیگیری گذرنامه از سامانه گذرنامه

یکی از خدمات جذابی که توسط پلیس، راه اندازی شده، سامانه #110* است. این سامانه به نوعی طراحی شده است که توسط گوشی های معمولی و ساده نیز قابل استفاده باشد. در نظر داشته باشید که این سامانه به جز رهگیری گذرنامه ، خدمات دیگری نیز به مخاطبان و مشترکان ارائه می دهد که در این جا به آن ها نمی پردازیم.
شما بعد از شماره گیری کد گفته شده و زدن دکمه تماس وارد صفحه ای می شوید که چند گزینه رو به روی شما نشان می دهد. این گزینه ها عبارتند از:

  •   1- پلیس ۱۰+
  •   2- خدمات راهور
  •   3- کلانتری و پاسگاه
  •   4- پلیس آگاهی

با شماره گیری عدد 1، وارد خدمات پلیس ۱۰+ خواهید شد. در این حالت وارد صفحه زیر خواهید شد:

  •   1- عضویت در خبرنامه
  •   2- مدارک مورد نیاز
  •   3- نزدیک ترین دفتر پلیس ۱۰+
  •   4- وضعیت مدارک

با ارسال عدد 4 وارد بخش پیگیری مدارک خواهید شد. در این جا نیز گزینه های زیر برابر شما وجود دارد:

  •   1- کارت پایان خدمت
  •   2- گواهینامه
  •   3- گذرنامه
  •   4- اجازه خروج از کشور

کاملا مشخص است که برای رهگیری گذرنامه باید شماره 3 را ارسال کنید. در این جا به صفحه دیگری خواهید رفت که از شما کد ملی می خواهد. با ارسال کد ملی وضعیت رهگیری گذرنامه به شما نمایش داده خواهد شد.
در نظر داشته باشید که رهگیری گذرنامه توسط این سامانه USSD تنها بر اساس کد ملی می باشد و ربطی به شماره تماس ثبت شده یا مورد دیگری نخواهد داشت.

پیگیری گذرنامه از طریق پیامک

سازمان پلیس راهی دیگری برای پیگیری گذرنامه و پیگیری سایر خدمات پلیس ارائه کرده است. این راه استفاده از پیامک می باشد. در واقع شما با ارسال پیامک به سرشماره ای مشخص درخواست رهگیری گذرنامه از طریق پیامک خود را می کنید. در این حالت شماره تماسی که شما با آن اقدام به ارسال پیامک می کنید، باید در سیستم ثبت شده باشد. در غیر این صورت رهگیری گذرنامه بی پاسخ خواهند ماند.
برای این کار شما به سرشماره 1100 عدد 1 را ارسال می کنید. بعد از ارسال این عدد پیامکی به شما ارسال می شود که طی آن اعلام می کند  برای دریافت خدمات باید در سامانه مزبور عضو شوید. هزینه عضویت در سامانه روزانه ۱۵۰ تومان خواهد بود.
با ارسال عدد 5 موافقت خودتان را برای استفاده از این سامانه با شرایط گفته شده اعلام می کنید. بعد از این مرحله پیامک نحوه استفاده از سامانه و رهگیری گذرنامه به شما ارسال می شود. شما با ارسال عدد مشخص می توانید نسبت به رهگیری گذرنامه خود اقدام کنید. توجه داشته باشید اگر بعد از رهگیری گذرنامه نیاز به ادامه خدمات این سامانه نداشته باشید می توانید با ارسال عدد 2 به همین سرشماره این سامانه را غیر فعال کنید.
جدیدا سامانه به روز تر با هزینه ۱۰۰ تومان روزانه با شماره 1100300 نیز ارائه شده است که تقریبا همان شرایط گفته شده در بالا نیز برای این سرشماره و سامانه نیز صدق می کند.

دلایل نرسیدن گذرنامه

به طور کلی دلایل نرسیدن گذرنامه و تاخیر گذرنامه می تواند کاملا متنوع و متفاوت باشد. اما چند دلیل اصلی و عمده که بسیار رایج است باعث می شود که گذرنامه دیر به دست صاحبش برسد و یا به طور کامل به دست فرد نرسد. اولین دلیل تاخیر گذرنامه را شما باید از طریق پست محل خود پیگیری کنید. اگر از طریق استعلام های انجام شده، کد رهگیری پستی به شما داده شد، شما با استفاده از این کد می توانید نسبت به وضعیت گذرنامه خود اطلاع کسب کنید. بسیار اتفاق می افتد که گذرنامه به درب منزل شما ارسال شده است اما شما در خانه نبودید و این باعث شده است که گذرنامه به اداره پست برگشت بخورد. یادتان باشد که گذرنامه جزو مدارک شخصی و بسیار مهم محسوب می شود. از این رو ماموران پست وظیفه دارند که تنها و تنها این مدرک را با مشاهده مدارک هویتی در اختیار فرد بگذارند.
گاهی اوقات نیز پیش می آید که فرد از طرف مراجع قضایی ممنوع الخروج شده باشد و اجازه داشتن گذرنامه به وی داده نمی شود. نحوه استعلام ممنوع الخروجی را در این خصوص بخوانید. از این رو به طور کلی صدور گذرنامه منتفی می شود. اگر گذرنامه شما در پست نباشد و توسط استعلام های گرفته شده از سامانه های گفته شده مورد خاصی به شما ابلاغ نشد، به نظر می آید که باید به صورت حضوری نسبت به پیگیری تاخیر گذرنامه اقدام کنید.

نکته مهمی که باید نسبت به یادآوری آن اقدام کنیم این است که شما هنگام ثبت نام برای دریافت گذرنامه مدارک مختلفی را ارائه می دهید و در قبال این مدارک ارائه شده و وجوه پرداخت شده کد رهگیری به شما تعلق می گیرد. این کد و برگه مربوط به آن را تا لحظه دریافت گذرنامه در جای امن نگه دارید. در صورتی که گذرنامه شما بعد از مدت زمان مشخصی به دستتان نرسید این برگه می تواند معجزه هایی در این زمینه انجام بدهد.

سوالات متداول

1- آیا امکان رهگیری اینترنتی گذرنامه وجود دارد؟

برای رهگیری غیر حضوری گذرنامه می توانید از سامانه #110* و یا کدهای دستوری ussd که در مقاله شرح داده شد استفاده کنید.

2- پیگیری گذرنامه ما کد ملی چگونه انجام می شود؟

برای پیگیری گذرنامه با کد ملی باید کد #110* را شماره گیری کنید و سپس گزینه پلیس 10+ و بعد از آن وضعیت مدارک و سپس گذرنامه را انتخاب کنید .

3- آیا امکان پیگیری گذرنامه از طریق پیامک هم وجود دارد؟

بله با ارسال عدد یک به سرشماره 1100 و عضویت در این سامانه می توانید این کار را انجام دهید.

منبع:hamrahmoshaver