فروش بیمه نامه الکترونیکی و حذف برش کوپن بیمهنامه شخص ثالث
بدلیل یکپارچه بودن سیستمها حتی اگر کسی بیمه نامه شخص ثالث نداشته باشد در سیستم کشوری قابل رؤیت است و می توانیم ببینیم که آیا این بیمه نامه داشته است یا خیر. ما بدنبال حذف فیزیک بیمه نامه ثالث بودهایم و اینکه فروش بیمه نامه بصورت اینترنتی باشد تا مردم دیگر مجبور به طی کردن مسیرهای دشوار نباشند و در ارتباط مستقیمی با دفاتر شرکتهای بیمه قرار گیرند.
یکی از مسایلی که بیمه ایران به دنبال آن بوده است بحث هوشمندی سیستمها است. در گذشته بدلیل این که سیستمها سنتی بودند، برش کوپنها در ردیف اول در هویت بیمه نامه ها قرار داشتند. اما بدلیل اینکه امروزه سیستم های ما هوشمند شدند دیگر برش کوپنها کارساز نیستند.
صحبت های مدیر بیمههای خودرو بیمه ایران در حالی است که وی سال گذشته در حاشیه نخستین همایش تخصصی کارشناسان گفته بود"برای پرداخت خسارت حوادث راننده دیگر نیازی به برش کوپنهای بیمه نامه نیست." اما اکنون با گذشت هشت ماه از مطرح شدن این موضوع فراشیانی در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به امکان خدمات رسانی شرکتهای بیمه بدون نیاز به فیزیک و برش بیمهنامه اتومبیل، علت اجرایی نشدن این طرح را اینگونه بیان میکند: در نظر داشتیم که با توجه به زیرساختهای IT هوشمند صنعت بیمه، فروش بیمه نامه به صورت الکترونیکی انجام شود و هوشمندی سیستم هم به این موضوع کمک کند. اما بحث در این است که با توجه به اینکه مراجعی مانند پلیس و ... در این موضوع درگیر هستند بنابراین مساله ما برون سازمانی است.
فراشیانی هم چنین در خصوص شیوه اجرایی شدن این طرح توضیح داد: دفعات حوادث اتومبیل بیمه شده هم اکنون در سیستم هوشمند شرکت های بیمه ثبت و رصد می شود. هم چنین سیستم در زمان تمدید بیمه نامه با رصد حوادث ثبت شده از تعدد خسارات و یا از تخفیف عدم خسارت بصورت خودکار مطلع میشود. برش کوپن نامه اثربخشی در پرداخت خسارت و ارایه تخفیف ندارد چرا که بصورت هوشمند تعداد حوادث و عدم آن در سیستم های ما به ثبت می رسد. به فرض اینکه کوپنهای بیمه نامهای مفقود شده باشد، در زمان تمدید تخفیفات بدلیل ثبت نشدن حادثهای در سیستم ارایه خواهند شد.
وی با اظهار اینکه حذف برش کوپن بیمه نامهها در اولویت شرکتهای بیمه قرار دارد در خصوص طرح ارایه شده آن در سندیکا گفت: در پرداخت خسارت معتقدیم مردم نباید درگیر مسایل فیزیک بیمه نامه باشند. حذف برش کوپن بیمهنامهها در اولویت کار قرار گرفته است اما چون قسمتی از این کار برون سازمانی است و مراجع کنترلی و پلیس درگیر آنند پیاده شدن آن نیاز به زمان خواهد داشت و امیدواریم تا این فرهنگ در صنعت بیمه فراگیر شود.
فراشیانی در پایان با تاکید بر تصمیم شرکتهای بیمه در اجرایی کردن حذف فیزیکی بیمهنامه گفت: من در سندیکا مطرح کردم فیزیک بیمهنامه حذف شود تا مردم درگیر مسایل حاشیه نباشند، اما بدلیل آنکه مراجع نظارتی بیرون از صنعت بیمه نیمی از کار را بر عهده دارند ما هنوز موفق به اجرایی کردن این طرح نشدیم اما سیاستهای کلان شرکتهای بیمه بدنبال این موضوع است. شرکتهای بیمه امیدوارند تا در آینده حذف فیزیک با رویکرد سیستم هوشمند و از همه مهم تر فروش الکترونیکی بیمهنامه را به مرحله اجرا درآورند چرا که این طرح یک مزیت برای برطرف کردن اثر روانی برش فیزیکی بیمهنامه در زمان وقوع حادثه برای افراد است.