وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات
برخی از آقایان، نخستین کاری که پس از دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت انجام می‌دهند رفتن به‌دنبال گرفتن گذرنامه است، بدون آنکه نیازی به آن داشته باشند!
خب به هر حال ممکن است یک‌دفعه یک سفر زیارتی یا تفریحی و یا کاری به خارج از کشور پیش بیاید. مسلما نخستین چیزی هم که برای عبور از مرزهای قانونی کشور لازم است همین گذرنامه محسوب می‌شود. تا همین چند سال قبل، گذرنامه‌های خانوادگی و چندنفره هم صادر می‌شد اما حالا اداره‌های گذرنامه برای نوزادان هم گذرنامه جدا صادر می‌کنند و دیگر چیزی به‌نام گذرنامه‌های چندنفره وجود ندارد. گرفتن گذرنامه برخلاف آنچه تصور می‌شود کار چندان پیچیده‌ای نیست. اگر مدارک‌تان جور باشد و کمی اطلاعات داشته باشید شاید کمتر از یک ساعت وقت‌تان را بگیرد. ما اینجا قرار است مراحل انجام این کار را به شما بگوییم تا بدون دردسر و در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهید. یادتان باشد که مراحل صدور یا تعویض گذرنامه چندان تفاوتی با هم ندارد.
قدم اول
مراجعه به دفاتر پلیس+10
محل صدور و تعویض گذرنامه، دفاتر پلیس +10 است. در این دفاتر، یک پوشه در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید فرم داخل آن را پر کنید و مدارک‌تان را داخل آن قرار دهید. البته قرار است در دفاتر شهر تهران، این پوشه حذف و یک فرم با شناسه الکترونیکی صادر شود. گفته شده که تا چند وقت دیگر، این پوشه به‌طور کلی از فرایند صدور یا تعویض گذرنامه در سراسر کشور حذف خواهد شد. فعلا برای تهیه پوشه می‌توانید به مراکز پستی مراجعه کنید و بعد از تهیه مدارک، راهی دفاتر پلیس +10شوید. برای پیدا کردن نشانی نزدیک‌ترین دفتر به شما هم می‌توانید به سایت اینترنتی epolice.ir بروید. در بخش تماس با ما، امکان جست‌وجوی نزدیک‌ترین دفتر به شما وجود دارد.
قدم دوم
مدارک لازم را جور کنید
اساسا بخش اصلی کار صدور یا تعویض گذرنامه، همین جمع و جور کردن مدارک لازم است. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی یا تأییدیه ثبت احوال برای تمامی متقاضیان، جزو نخستین مدارک به‌حساب می‌آید. اگر قصد تعویض یا تمدید گذرنامه‌تان را‌ دارید باید اصل آخرین گذرنامه‌تان را هم تحویل دهید. یک قطعه عکس 6در 4رنگی با زمینه سفید هم باید به مدارکتان ضمیمه کنید. یادتان باشد نباید بیش از 6‌ماه از تاریخ انداختن این عکس گذشته باشد. درضمن آقایان بدون کلاه، عینک، کراوات و زیورآلات و آرایش خاص مو و محاسن باید عکس بگیرند به‌طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشد. همچنین رنگ لباس و زمینه عکس یکسان نباشد. خانم‌ها هم با حجاب کامل، بدون آرایش و زیورآلات عکس بگیرند.
قدم سوم
خانم‌ها به محضرخانه بروند
برای صدور گذرنامه، یکسری مدارک اختصاصی هم لازم است. خانم‌ها برای گرفتن گذرنامه نیاز به اجازه‌نامه رسمی همسر دارند. آنها باید به دفترخانه‌های اسناد رسمی بروند و یک اجازه محضری از همسرشان بگیرند. بانوان مقیم خارج احتیاجی به اجازه محضری همسر ندارند همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل‌قبول است. بانوانی که همسرشان فوت کرده، باید اصل گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه باید اصل طلاق‌نامه را ارائه کنند. در ضمن این اجازه نامه فقط برای خانم‌ها نیست بلکه فرزندان زیر ۱۸ سال هم نیاز به اجازه محضری از سوی پدر یا قیم قانونی دارند. مدرک اختصاصی آقایان هم که معلوم است؛ ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت البته فقط نوع هوشمند قابل‌قبول است.
قدم چهارم
هزینه‌ها را پرداخت کنید
حالا که مدارک‌تان را به‌طور کامل فراهم کرده و در پوشه مربوطه گذاشته‌اید باید هزینه‌ها را هم پرداخت کنید. بخشی از هزینه‌ها مربوط به عوارض نیروی انتظامی و شهرداری و بخشی هم مربوط به‌خود هزینه دفاتر پلیس+10و هزینه‌های پستی و... است. نکته اساسی در این زمینه این است که بخش واریزی به‌حساب شهرداری و نیروی انتظامی را به هیچ وجه نباید از طریق اینترنت یا عابربانک پرداخت کنید یا باید مستقیم به بانک ملی بروید و فیش بگیرید و یا اینکه از طریق دستگاه‌های کارتخوان موجود در دفاتر پلیس +10اقدام کنید. جدول پایین صفحه هزینه‌های این کار را به‌طور کامل نشان داده است.
قدم پنجم
منتظر آقای پستچی باشید
کار شما به پایان رسیده و حالا باید منتظر پست شدن گذرنامه به نشانی‌ای که اعلام کرده‌اید باشید. حدود 6تا 8روز زمان می‌برد تا گذرنامه به شما تحویل داده شود. البته ممکن است این زمان به‌دلیل مراجعه پستچی و نبودن شما در نشانی ارائه شده بیشتر هم بشود. درضمن ممکن است که استعلام‌هایی که اداره گذرنامه برای شما می‌گیرد هم با مشکل مواجه شود که این مشکلات به شما اطلاع داده خواهد شد. این نکته را هم یادتان باشد که همه افراد بالای 6سال برای گرفتن گذرنامه باید به دفاتر پلیس+10بروند و در پایان کار، رسیدی دریافت کنند. این رسید را باید در زمان آمدن پستچی، به او تحویل دهید تا گذرنامه را تحویل بگیرید.
گذرنامه‌های گمشده
نکته‌هایی که باید بدانید
اگر گذرنامه‌تان دارای اعتبار است و با همین اعتبار، مخدوش یا گم شده، نباید ابتدا به دفاتر پلیس+10بروید. ابتدا باید به اداره گذرنامه واحد غرب تهران واقع در یافت‌آباد، بلوار معلم، نرسیده به چهارراه قهوه‌خانه مراجعه کنید. آنجا به شما نامه‌ای خواهند داد و با آن نامه باید به دفاتر پلیس+10بروید.
اگر به هر دلیلی ممنوع الخروج شده‌اید برای دانستن علت این ماجرا و بررسی این ممنوعیت هم باید به همان اداره گذرنامه واحد غرب تهران مراجعه کنید.
اگر گذرنامه‌تان اعتبارش پایان یافته و بعد مخدوش یا گم‌شده است، دیگر نیازی به مراجعه به اداره گذرنامه نیست و مستقیم به دفاتر پلیس+10بروید.
اگر قصد باطل کردن گذرنامه‌ای با اعتبار بالای یک‌سال را دارید باید ابتدا به اداره‌های گذرنامه بروید. به غیراز واحد غرب که نشانی‌اش در بالا بیان شد، 2اداره گذرنامه دیگر هم در تهران وجود دارد؛
اداره گذرنامه تهرانپارس: فلکه اول تهرانپارس - بلوار پروین - اداره گذرنامه تهرانپارس - طبقه دوم
اداره گذرنامه شهرری : بزرگراه فدائیان اسلام - بلوار بسیج - جنب اداره گاز 
آقایان بالای 50سال احتیاج به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.
اگر در زمان انتظار برای گرفتن گذرنامه هستید و می‌خواهید که از انجام مراحل کار مطم‍‍ئن شوید لازم نیست شال و کلاه کنید و به دفاتر پلیس +10بروید. شما می‌توانید با سامانه پیامکی 1100این مراحل را پیگیری کنید. برای اینکه مطلع شوید که چطور با این سامانه کار کنید، یک علامت سؤال (؟) به همین شماره پیامک کنید. با فرستادن عدد 1به این سامانه، عضو این سامانه می‌شوید.
کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند کرده‌اند، بعد از 24ساعت می‌توانند با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض کارت برای درخواست صدور یا تعویض گذرنامه اقدام کنند.
دانشجویان یا دانش‌آموزان پسر برای خروج از کشور باید نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان نظام وظیفه عمومی بدهند و بعد از آن با گذاشتن وثیقه، مراحل دریافت گذرنامه موقت دانشجویی یا دانش‌آموزی را طی کنند.
چند نکته درخصوص مدارک
عکس دختران بالای 5سال باید با حجاب کامل باشد.
افراد بالای 15سال باید شناسنامه عکسدار ارائه کنند.
افراد زیر 15سال باید گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا گذرنامه عکسدار ارائه کنند.
برای کودکان زیر 6سال، والدین کودک با حضور در دفاتر باید یک قطعه عکس از کودک خود در مدارک قرار دهند.
در مورد بازنشستگان نظامی که 5سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه‌ نامه از حفاظت یگان مربوطه الزامی است.
بازنشستگان نظامی که 5سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند.
نظامیان شاغل باید نامه موافقت حفاظت یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت، به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنند.
منبع:پارس