وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات

میزان: ۱۴ تیرماه امسال آیین‌نامه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست تصویب شد که این آیین‌نامه در واقع نحوه فرزندخواندگی و حضانت را در ایران تعیین می‌کند و باید گفت این آیین‌نامه چند تغییر مهم نسبت به قانون مصوب سال ۱۳۵۳ دارد.

وی اظهار کرد: قبل از تصویب این قانون تنها خانواده‌هایی می‌توانستند فرزندخوانده داشته باشند که فرزندی نداشتند اما اکنون با قانون جدید خانواده‌های دارای فرزند نیز که تمایل به فرزندخواندگی دارند می‌توانند برای این کار اقدام کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام آنکه دختران و زنانی که ازدواج نکردند یا تنها زندگی می‌کنند نیز می‌توانند در صورت تمایل برای پذیرش فرزند اقدام کنند، افزود: این ۲ محدودیت فرزندخواندگی در قانون جدید برطرف شده است.

میدری تشریح کرد: براساس قانون قبل کسر مشخصی از دارایی افراد به فرزندخوانده تعلق می‌گرفت و با توجه به عدم پذیرش این موضوع توسط برخی خانواده‌ها مقرر شده براساس قانون جدید یک خانواده می‌تواند با حکم دادگاه با کسر کمتری از دارایی‌ها و در واقع با تضمین کمتری فرزندخوانده داشته باشد.

وی با بیان آنکه فرآیند رسیدگی به وضع فرزندخواندگی در این آیین‌نامه تسهیل شد، ادامه داد: پیشتر افراد متقاضی نخست به دادگاه و سپس به بهزیستی مراجعه می‌کردند اما در فرایند جدید فرد مستقیم به بهزیستی مراجعه می‌کند و در آنجا فرایندهای حقوقی انجام می‌شود و در فرآیند آخر افراد به دادگاه مراجعه می‌کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه جدید سن فرزندخواندگی نیز تسهیل شده به‌طوری که در گذشته سن افراد برای فرزندخواندگی باید کمتر از ۱۲ سال می‌بود که این مورد به ۱۶ سال افزایش یافته است.

میدری با اعلام آنکه با آیین‌نامه جدید ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند فرزند خوانده انتخاب کنند، گفت: این افراد با همکاری بهزیستی می‌توانند کودکان و نوجوانان ایرانی را به‌عنوان فرزندخوانده بپذیرند.

وی با اشاره به اینکه در تدوین این قانون مشاوران دینی نیز نقش داشتند، افزود: این آیین‌نامه و قانون به‌شکلی نوشته شده که با آموزه های دینی به‌طو ر کامل سازگار باشد.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: براساس این آیین‌نامه مقرر شده که با همکاری بهزیستی به خانواده‌های متقاضی مشاوره دینی داده شود چرا که از لحاظ شرعی این بچه‌ها با بچه واقعی فرق دارند ولی خانواده‌ها می‌توانند با آموزه‌های این مشاوران این مشکلات را برطرف کنند.