جریمه پارک در عبار پیاده و حرکت نکردن بین خطوط
جریمه عدم رانندگی بین خطوط
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: اگر خودرویی به گذرگاه عابر پیاده تعرض کند ۲۰ هزار تومان و رانندگانی که قوانین حرکت بین خطوط را رعایت نمیکنند، با جریمه ۴۰هزار تومانی مواجه میشوند.
نقل از فارس، یکی از ریشههای اصلی مشکلات ترافیکی کلانشهر تهران، عدم رعایت حق تقدم حین تغییر مسیر و عدم رعایت حقوق عابران پیاده است که سبب میشود سالانه افراد زیادی در معابر شهری جان خود را از دست بدهند.
بر همین اساس سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در یادداشتی آورده است:«با توجه به اینکه رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و کاهش میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی گام موثر در جهت انضباط بخش ترافیکی و کاهش تصادفات و به تبع آن میزان مرگ و میر جادهای است در راستای اجرای این طرح، کمپین خط سفید با همکاری گسترده شهرداری تهران و سایر سازمانهای دخیل در ترافیک شروع به فعالیت نموده است.
بنابراین اگر خودرویی به گذرگاه عابر پیاده تعرض کند 20 هزار تومان و رانندگانی که قوانین حرکت بین خطوط را رعایت نمیکنند، با جریمه 40هزار تومانی مواجه میشوند.موتورسواران و عابران نیز باید با پلیس همکاری داشته باشند چرا که تنها ابزار کنترل عابران در گذرگاهها دادن تذکر و توجه است و اجرای طرح خط سفید میتواند در انضباط بخشی ترافیک و کاهش قربانیان تاثیر بهسزایی بگذارد.
خطکشیهای جدید معابر پایتخت که در طرح خط سفید به اجرا درآمده با استانداردهای روز جهان انطباق دارد.
با خطکشیهای جدیدی که در معابر شهر طراحی و اجرا شده، مشکل عدم دید رانندگان برطرف شده و خطوط قرمز ایست نیز برای جلب نظر بیشتر رانندگان پیش از تقاطع روی زمین نقش بسته تا توجه برای توقف پشت چراغ شکل گیرد.
از دیگر ضروریات اجرای این طرح بزرگ ترافیکی، افزایش نصب جانپناههای بیشتر در خیابانهاست؛ با اجرای طرح خط سفید رانندگان هنگام عبور از کنار جانپناهها باید بیشتر احتیاط کنند.
حدوداً 50درصد تلفات ترافیکی تهران را عابران پیاده تشکیل میدهند و توجه به ایمنی این گروه از شهروندان هنگام عبور و مرور در سطح شهر چه از جانب خودشان و چه از جانب رانندگان و راکبان موتورسیکلت ضروری است.
از سویی در این طرح، معابر شهری بیشاز گذشته به دوربینهای نظارت تصویری، ثبت تخلف سرعت و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و نیز سیستمهای هوشمند زمانبندی تقاطعها تجهیز شدهاند؛ بدینترتیب رانندگان برای سوار و پیاده کردن مسافر باید حداقل 15 متر بعد از تقاطع اقدام کنند و در این مورد سختگیری بیشتری برای رفاه عابرین و انضباط ترافیکی بهعمل خواهد آمد.