وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات

نکاتی در مورد نقل و انتقال سند

در صورتیکه تعداد برگ های سند  بیش از یک برگ شود،‌به ازای هر برگه اضافی 50000 ریال به همراه  مالیات  ارزش افزوده  به مبلغ نهایی سند اضافه خواهد شد.

به موجب ماده 1287و ماده 29 قانون تخلفات رانندگی و  و سایر قوانین و مقررات جاری  تنظیم اسناد نقل و انتقال خودرو فقط در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی می باشد.

ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی ا نجام می شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکوردر دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.

برابر ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت مالیات نقل و انتقال  بر عهده دفاتر اسناد رسمی می باشد...

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم وکالت فروش و سند قطعی نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی

  1. حضور فروشنده و خریدار و یا نماینده قانونی آنها(وکیل)
  2. اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین معامله
  3. اسناد مالکیت خودرو (در صورتیکه فروشنده  اولین مالک خودرو است ارائه برگه کمپانی و  یا برگه گمرک و در صورتیکه فروشنده مالک اول نباشد ارائه آخرین بنچاق دفترخانه)
  4. شناسنامه خودرو ( برگ سبز صادره توسط مراکز تعویض پلاک)
  5. برگ تأییدیه نقل و انتقال خودرو (صادره توسط  مراکز تعویض پلاک ) * ( جهت تنظیم وکالت فروش نیاز نمی باشد)
  6. اصل برگ مفاصاحساب عوارض خودرو صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری (پرداخت شده توسط فروشنده)
  7. اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر
  8. اصل کارت هوشمند سوخت

طبق قانون مالیات  بر ارزش افزوده (بند ب ماده 43 ) خودروهای سواری و وانت دو کابین مشمول پرداخت عوارض شهرداری می باشند فلذا   وانت تک کابین  ، اتوبوس ، مینی بوس ، کامیون و موتور سیکلت  نیازی به ارائه عوارض سالیانه شهرداری ندارند ( معاف از پرداخت عوارض سالیانه شهرداری)

فروشنده و خریدار پیش از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی باید به اتفاق به مراکز تعویض پلاک مراجعه نماید ، در غیر اینصورت به شرح زیر فروشنده می تواند به خریدار وکالت دهد.

سند وکالت فروش :

  1. فروشنده با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می نماید  و به نام خریدار وکالت فروش تنظیم می نماید
  2. وکیل باید پس از تعویض پلاک جهت قطعی کردن سند خودرو به نام خود با مدارک مذکور  به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه نماید.
  3. تنظیم سند قطعی از وکالت فروش به نام خود وکیل مشمول پرداخت هزینه حق التحریر، مالیات ارزش افزوده ،هزینه صدور الکترونیکی سند و 20000 ریال حق الثبت می باشد
  4. چنانچه  وکیل بخواهد قبل از تعویض پلاک ، خودرو را با همان وکالت به شخص دیگری واگذار نماید (تفویض) ،مشمول کلیه هزینه های اولیه خواهد بود. توضیح اینکه زمانی  وکیل می تواند به همان صورت وکالت را تفویض نماید که در وکالت عبارت “حق توکیل به غیر ” را داشته باشد.
  5. موکل (فروشنده) می تواند برای تعویض پلاک محدودیت زمانی  تعیین نماید. اگر وکیل(خریدار) در زمان تعیین شده توسط موکل تعویض پلاک را انجام ندهد ، وکالت از نظر تعویض پلاک فاقد اعتبار خواهد بود و مجددا جهت تعویض پلاک نیاز به اجازه مجدد موکل ( فروشنده ) خواهد داشت

15:25:35سند وکالت تعویض پلاک:

  1. موکل(فروشنده) با در دست داشتن مدارک لازم  به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می نماید و به نام وکیل(خریدار) وکالت تعویض پلاک را تنظیم و می تواند برای تعویض پلاک محدودیت زمانی  تعیین نماید
  2. وکالت تعویض پلاک، صرفا جهت مراجعه به مراکز تعویض پلاک می باشد
  3. پس از تعویض پلاک توسط وکیل،فروشنده و خریدار با دردست داشتن مدارک مورد نیاز جهت تنظیم سند قطعی باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند

نظرات  (۹)

اگر خریدار به اشتباه تمام هزینه نقل و انتقال سند خودرو را متقبل شود، و فروشنده از پرداخت آن امتناع ورزد، تکلیف خریدار چیست؟
پاسخ:
سایتهای مشاوره آنلاین وکالت اگر سرچ  کنید پیدا میشه شماره 129 مشاوره قوه قضائیه هم هستش
با سلام ... با توجه به پرداخت الکتونیکی در اینترنت آیا رسیدی که از سایت بابت پرداخت عوارض خودرو میدهد برای مدارک انتقال سند کافیست یا باید اصل برگ مفاصاحساب عوارض خودرو را اراعه کرد ؟
برای نقل انتقال خودرو احتیاج نیست به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید همون تعویض پلاک کافیه
با سلام
یک بار در تلویزیون مشاهده کردم ، رئیس قوه قضائیه تنظیم سند خودرو را بر عهده دفاتر ثبت اسناد می داند و بر آن تأکید دارد ولی چندی پیش رییس پلیس آن را برعهده نیروی انتظامی اعلام می کند ، هر دو مجری قانون هستند اما تفاسیر مختلفی از قانون دارند پس مجلس در خصوص قانونی که تصویب کرده باید ورود کند و خودش آن قانون را تفسیر کند و استفساریه داده یا آن قانون را اصلاح کند تا مردم پس از نزدیک به 6 سال از این قضایا و از بلاتکلیفی رها شوند.
بهتر بود مالیات رو هم خود راهنمایی رانندگی میگرفت که واسه ثبت سند قطعی نیاز مجدد به رفتن به دفتر اسناد رسمی و هزینه بیهوده دادن نباشه...
برای نقل وانتقال خودرو تعویض پلاک کافیه,بقیش پول دراوردن برای دفتر خونه هاست,
اگر برای انتقال مالکیت خودرو نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی می باشد پس چرابرای اولین سند نیز که خودرو ساز صادر می کند به دفاتر ارجاع نمی شود !!!!
نماینده های مجلس هم همش بفکر دفاتر اسناد رسمی هستند نمیدونم چرا خدا عالمه ولی اگه نظر مردم مهم بود براشون کاررو یک سره میکردند و نقل انتقال خودرور فقط مراکز تعویض پلاک انجام میدادند و بس چون عادلانه بخوایم قضاوت کنیم دفاتر اسناد رسمی کارشون فقط فقط پول گرفتنه از مردمه اگه راست میگن تمام نقل انتقالات رو اونها هم با قیمت 50 و 100 هزار تومان انجام بدن نه اینکه سیصد هزار تا حتی دو میلیون حق التحریر دریافت کنن. اونم بخاطر کپی کاری مدارم نیروی انتظامی . شما آیا میدانید درآ»د یک سر دفتر ماهیانه 40 الی 90 میلیون تومان هست تازه تو این شرایط اقتصادی .آیا شما دقت کردید اکثر سران دفاتر اسناد رسمی بهترین ماشین و بهترین امکانات رفاهی و بهترین خونه ها رو دارن. تازه بخاطر فرار از مالیات میان خونه ها و ماشین های آنچنانیشون رو یا بنام زن و بچه هاشون میکنند و یا یا بنام پدر مادر و پدر زن مادر زن بعد میان یک وکالت فروش ازشون دریافت میکنند که در موقع ضرورت بنام خودشون بی واسطه بزنن .
واقعا نمایشگاه داران از این ماجرا خسته شدند ، چرا باید برای یک ماشین 200 میلیونی ، 2 میلیون و 975 تومن داد؟ مالیات و حق الثبت و هزینه های دیگه چیه؟
در حالی که پلیس محترم فقط 100 تومن میگیره از پلیس میخواهم این رو ادامه بده تا به نتیجه برسه و تمام نمایشگاه داران رو از این ضررها نجات بده