وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات
۲۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۲۷

تصادف منجر به مرگ بدون گواهینامه

برخی از رانندگان به علت جهل به قانون از صحنه تصادف فرار می کنند، جهل به قانون و ترس از آن باعث می شود تا افراد هنگام تصادف اقدام به فرار از صحنه تصادف کنند. بسیاری از رانندگان چون از عواقب کیفری تصادفات منجر به جرح و فوت می ترسند از صحنه فرار می کنند. در صورتی که حتی تصادف منجر به جرح و فوت نیز نیازی به فرار ندارد. رانندگان موظف هستند تا تکالیفی را در هنگام تصادف رعایت کنند که در صورت فرار از صحنه جرم، آنها نسبت به رانندگانی که در صحنه می مانند بیشتر می شود.

تصادف منجر به مرگ بدون داشتن گواهینامه در قانون قتل عمد نیست و باور غلط رانندگان باعث فرار این افراد از صحنه تصادف می‌شود. براساس ماده 21 قانون بیمه کشور در صورت تائید اصالت بیمه نامه از سوی بیمه گذار مراجع قضایی و دادسراها می توانند از بیمه نامه به عنوان وثیقه البته تا مبلغ قید شده در آن استفاده کرده و فرد نیز می تواند با سپردن بیمه نامه از بازداشتش جلوگیری کند.

ماندن در صحنه تصادف و کمک به فرد مجروح از موارد تخفیف در مجازات است. قانونگذار برای متخلفان، مجازاتی در نظر گرفته است و طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیرعمد شود راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت دیه به اولیای دم – در صورت مطالبه – محکوم می شود.

اما مورد دیگری که قانونگذاران برای مرتکبین تخلفات رانندگی در نظر گرفته اند این است که متخلف باید هنگام تصادف به مصدوم یا سانحه دیدگان کمک کند و او را بلافاصله به مراکز درمانی برساند و یا از ماموران انتظامی و امدادی کمک بخواهد.

طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیرعمد شود راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت دیه به اولیای دم – در صورت مطالبه – محکوم می شود

برخی افراد بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می کنند که در مواردی نیز در تصادفات باعث مرگ فرد دیگری می شوند. متاسفانه این فرهنگ غلط در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده است که هر فردی بدون گواهینامه تصادف کند و شخص در تصادف فوت کند مرتکب قتل عمد شده است که این موضوع اصلا صحت ندارد.

تصادفات رانندگی جزء جرایم غیرعمد محسوب شده و فرد تنها به جریمه نقدی محکوم می شود. نداشتن گواهینامه نیز یکی از مهمترین علتهای فرار در تصادفات است

نظرات  (۱۷)

خدا کنه که این مصوبه که قراره شرط داشتن پایان خدمت برای گرفتن گواهی نامه رانندگی رو حذف کنه تصویب بشه. آآآآممییینن...
چرا بدون کارت پایان گواهینامه نمیدن گرفتن گواهینامه اصلا نباید به پایان خدمت ربط داده شود
خب نمی میرین که ! برین خدمت تا یه کم آدم بشین و قدر عافیت رو بدونین . اگه قرار بود زمان جنگ برین سربازی چه کار می کردین ! اه اه اه ....
۱۳ تیر ۹۴ ، ۱۶:۴۰ محمد صادق جاگیرو
یکی به من بگه بیست هزار تومان برا یه معاینه پزشکی یک دقیقه ای چرا؟
تازه از منشی پرسیدم من بیست هزار تومان پول دادم ولی در پرونده رسید هیجده هزار تومنی گذاشتید،گفت تا پارسال 18 تومن بوده امسال شده 20 تومن. آخه معاینه یه دقیقه ای چه ربطی به تورم سالانه و شیب اقتصادی و غیره داره که همون قیمت اولیه هم که معلوم نیست چجوری تعیین شده رو افزایش می دید.
حال در نهایت اینکه این صحبت ها به سمع و بصر مسولان می رسه یا نه صرفا در حد مراجعه کنندگان این سایت این مطلب بازتاب داره؟ بالاخره کسی نظر میده باید کسی هم باشه که به اون گوش بده و کاری هم از دستش بر بیاد و گرنه من بیکار نیستم که نظر بنویسم.
با تشکر
۲۱ تیر ۹۴ ، ۰۲:۰۶ محمد وثوق
درسته که بیمه میده، ولی بعدا بیمه ازت شکایت میکنه دیه رو از خرخره ات میکشه بیرون
کسایی را می شناسم که هم بیمه بودن هم گواهینامه داشتن بخاطر تصادف الان زندانن
آقایی که با اسم محمد کامنت گذاشتی
میگمااا.. شما که خدمت رفتی اجالتن آدم شدی..؟؟؟؟؟؟؟
آقا مهرداد حداقل پررو بازی در نیار،فرق تو که به خدمت ندفتی و من که بعد از فارغ التحصیل شدن به خدمت رفتم چیه؟آیا میشه توضیح بدی؟
اقای محمد شما از حرف زدند معلومه خدمت هیچ ربطی به ادم کردن افراد نداره. حتی شما. که اگه ادم میشدی درست حرف میزدی. شما ازهزران مشکل من خبر داری که چرا نرفتم خدمت شما میدونی من چه مشکل جسمی دارم که نرفتم خدمت و معافم نکردن. فکر میکتی رفتی خدمت دیگه باید به دیگران که نرفتن توهین کنی. اگه خدمت ادمتون میکنه شما چرا ادم نشدین شما چرا یاد نگرفتین درست حرف بزنین.
بابا حالا کارت پایان خدمت هیچی من میخوام پایه 1بگیرم میگند حتما باید دوسال از پایه 2بگذره پایه دوهم 23سال تموم که شد میدند واقعا اگه کسی خواست پول دربیارد حتما باید 27سالش باشه .هههههههه عجب قانونیه بقران
موضوع این است که در بسیاری از موارد در امور مختلف متن قانون با اجرای آن هماهنگ نیست و قابل پیگیری هم نمی باشد.
سلام توروخدا سن گواهینامه موتور کاهش بدین.درکدام کشوردنیا برای یک موتورسیکلت کم حجم125سی سی 18 سال سن تعیین کرده اند؟این حق ماهم هست که بخوایم ازوسیله نقلیه حداقل یک موتوراستفاده کنیم اما بااین قانون که مدت هاست بازنگری نشده ماازحقمون محروم میشیم
باسلام.اگرفردی بدون گواهینامه و18سال سن.ومقصردرتصادف باشد وفوت کرده باشد ومنجر به فوت سرنشین خودرو زیان دیده شده باشدوبدون مدت بیمه باشدایا ولی فردمقصر باید دیه پرداخت نماید؟لطفا راهنمایی نمایید
سلام.

طبق مقررات راهور نامه فقط افراد کوارت پلژی نباید رانندگی کنند چرا نمی گذارند یک همی پارزی که می تواند رانندگی کند گواهی نامه رانندگی اش را تمدید کند ؟؟؟
سلام من 54 سال دارم برای تمدید گواهینامه رفتم معاینه پزشکی از استرس فشارم بالا رفت کمیسیون پزشکی رفتم. حالا گواهینامه یک ساله برام صادر شده. در ضمن هر بار فشارم گرفتم فشارم 12 روی 8 بوده شاید هم کمنر نمی دونم بعد از یک سال گواهی نامه م 10 ساله میشه خیلی بهش نیاز دارم رفت وامدم در جاده زیاده از 20 سالگی هم گواهینامه داشتم دو بار هم 10 سال تمدید شده لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون
سلام من 54 سال دارم برای تمدید گواهینامه رفتم معاینه پزشکی از استرس فشارم بالا رفت کمیسیون پزشکی رفتم. حالا گواهینامه یک ساله برام صادر شده. در ضمن هر بار فشارم گرفتم فشارم 12 روی 8 بوده شاید هم کمنر نمی دونم بعد از یک سال گواهی نامه م 10 ساله میشه خیلی بهش نیاز دارم رفت وامدم در جاده زیاده از 20 سالگی هم گواهینامه داشتم دو بار هم 10 سال تمدید شده لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون
ایا به راننده خودرو واژگون شده فاقد گواهی نامه دارای بیمه نامه معتبر بیمه تعلق میگیرد؟