وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات

مراحل سند زدن خودرو

بعد از مشخص شدن سلامت و اصالت خودرو، مرحله بعدی مراجعه به یک مرکز تعویض پلاک است. در این مرکز پلاک فروشنده از روی خودرو جدا می‌شود و پلاک خریدار روی خودرو نصب می‌شود. البته در مرکز تعویض پلاک به دلیل استعلامی که از خودرو صورت می‌پذیرد، دزدی بودن یا نبودن آن مشخص می‌شود. همچنین اگر آن خودرو تصادفی جرحی یا پرونده قضایی داشته باشد هم به این واسطه مشخص می‌شود. 
مرحله بعدی مراجعه به دفترخانه است. مرکز تعویض پلاک برای دفترخانه گواهی‌ای مبنی بر تعویض پلاک صادر می‌کند و بعد از آن خریدار و فروشنده هر دو به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و سند انتقال قطعی تنظیم می‌شود. 
در اینجا خریدار که فرم نقل‌و‌انتقال را دریافت کرده است، دو ماه فرصت دارد که به دفترخانه مراجعه کند، بنابراین قبل از اینکه این مهلت تمام شود حتما آن را به دفترخانه ارائه دهید؛ زیرا در غیر این صورت باید بار دیگر به مرکز تعویض پلاک بروید. 
یک نکته مهم که خریدار باید به خاطر داشته باشد این است که برگ سبزی که نیروی انتظامی صادر می‌کند، سند مالکیت نیست و حتما خریداران خودرو باید بعد از تعویض پلاک، برای گرفتن سند قطعی خود به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند در غیر این صورت مالک نخواهند بود.

چگونه خودرویی را بی دردسر معامله کنیم؟

برای داشتن یک معامله بی‌دردسر باید هم به مسائل حقوقی یک معامله توجه کنید و هم به مسائل فنی خودرو، چرا که هرکدام از این دو موضوع می‌تواند دردسر آفرین باشد. اگر قصد خرید خودرویی از بازار دارید، خواندن متن پیش رو را به شما توصیه می‌کنیم. 
در رابطه با نکات فنی خودرو هنگام خرید توجه به چند نکته ضروری است. در خرید خودروهای دست دوم بهتر است سراغ خودروهایی بروید که کمتر دست به دست شده‌اند، چراکه چنین خودروهایی ممکن است مشکلات فنی یا حقوقی کمتری داشته باشند. 
حتما شماره شاسی، موتور و پوسته سرسیلندر را با شماره‌هایی که در کارت خودرو، سند و برگه سبز آن است تطابق بدهید، چرا که خودرویی بدون مشکل است که تمام این شماره‌ها در آن یکی باشد. 
با تشخیص این موضوع می‌توانید به اصالت خودروی مورد نظرتان مطمئن شوید. اما شاید شما با نگاهی سطحی به شماره‌های یاد شده و تطابق آن با اسناد به این نتیجه برسید که مشکلی وجود ندارد، اما گاهی وقت‌ها چیزهایی که می‌بیند تمام واقعیت نیست. 
تشخیص اصالت یک خودرو شاید کار ساده‌ای به نظر برسد اما در برخی موارد بهتر است که یک کارشناس این کار را انجام دهد، چرا که ممکن است شماره شاسی خودرو یا پوسته سیلندر خودرو اصطلاحا دست‌کوب باشد یا شماره شاسی از خودرویی دیگر بریده شده باشد با چسب دوقلو بر روی شاسی خودروی دیگر چسبانده شده باشد. 
چنین موضوعاتی قابل پیگیری است، اما بهتر است که از آن پیشگیری کنیم تا به عواقب بعدی آن دچار نشویم. او تشخیص رنگ‌شدگی خودرو که نشان‌دهنده تصادفی بودن یا نبودن یک خودرو است، سلامت شاسی‌ها، موتور، گیربکس، جلوبندی، سیستم ایمنی خودرو و اصالت آن را که همان مدارک خودرو است از دیگر نکات ضروری شناخت یک خودروی سالم می‌داند. 
اما خرید از یک نمایشگاه خودروی معتبر و شناخته شده هم می‌تواند به داشتن یک معامله مطمئن کمک کند. بر همین اساس بهتر است برای خرید خودرو به نمایشگاه‌هایی مراجعه کنید که جایگاهی ثابت دارند. 
اگر می‌خواهید از «فرد» خودرو بخرید، بهتر است که به برخی ابعاد روان‌شناختی او توجه داشته باشید، برای مثال اگر مشاهده کردید که شخص فروشنده با عجله‌ای فراوان فقط می‌خواهد خودرویی را بفروشد و معامله را هرچه زودتر تمام کند، در رابطه با آن شخص و خودروی او تحقیق بیشتری به عمل بیاورید، چراکه ممکن است خودرویی که فرد فروشنده برای معامله ارائه می‌کند متعلق به او نباشد.
بنابراین در صورتی که این احتمال به واقعیت تبدیل شود، شما خودرویی را خریده‌اید که واقعا برای شخص فروشنده نبوده و اگر هم متعلق به او بوده احتمالا ایرادی فنی داشته است.در رابطه با خودروهای وارداتی هم مشاهده برگه گمرکی یا سند شرکت مادر توصیه می‌شود.

با وکالت‌نامه معامله نکنید

از وکالت دادن در معامله پرهیز کنید. این کار با مراجعه طرفین معامله به دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود و طی آن فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد که به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند. در مورد وکالت‌نامه‌ای که تنظیم می‌شود، توصیه این است که این وکالت حتما مدت‌دار باشد. در غیر این صورت بدون تعیین مدتی، خودرویی را که پلاک آن به نام شما است، در اختیار خریدار قرار داده‌اید که در شهر بگردد و هر خلافی که خواست با پلاک شما بکند. برای همین بهتر است فقط دو روز به خریدار وکالت بلاعزل بدهید تا این دردسرها برای شما به وجود نیاید. و توصیه آخر اینکه آنچه را امضا می‌کنید حتما بخوانید تا احتمالا سوژه یک کلاهبرداری قرار نگیرید.