وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات

در حال حاضر متولی صدور گواهینامه بین المللی سازمان ایرانگردی و جهانگردی می باشد.

نمونه گواهینامه بین المللی


صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

به موجب این گواهی نامه بین المللی که مدت اعتبار آن یک سال می باشد می توان در کشورهای پذیرنده گواهی نامه رانندگی بین المللی،به صورت موقت به رانندگی پرداخت. بدیهی است دارنده مجوزرانندگی بین المللی با داشتن این مجوز نمی تواند قوانین و مقررات مربوط به شرایط اقامت و یا پرداختن به شغل و یا حرفه ای که در کشورهای مسیر حرکت او جاری و قابل اجرا می باشد را نادیده انگاشته و یا نقض نماید. این گواهینامه علاوه بر زبان فارسی به 7 زبان بین المللی (‌انگلیسی- فرانسوی- روسی - عربی-‌ آلمانی- اسپانیائی- چینی)‌ نیز ترجمه گردیده است . مجوزهای رانندگی بین المللی قابل تمدید نبوده و پس از انقضاء می بایست نسبت به درخواست مجوز رانندگی جدید اقدام شود.

سایت و مراکز در ادامه مطلب

جهت کسب اطلاعات به روز در مورد کشورهای پذیرنده مجوز رانندگی بین المللی با اعتبار سه سال با شماره تماس88500209 الی 11 تماس گرفته و پس از ارائه نام کشور مقصد به کارشناسان، از پذیرش مجوز در آن کشور اطمینان حاصل کنید.

* روی تصویر زیر کلیک کنید

گواهینامه رانندگی

مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت


مدارک لازم برای درخواست مجوز رانندگی بین المللی: 
-گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و یک روز، برای دریافت گواهی نامه بین المللی یک ساله

 - گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال، برای دریافت گواهی نامه بین المللی سه ساله

- یک قطعه عکس تمام رخ 4 x 3 (با حجاب اسلامی برای بانوان)

- ارائه گواهینامه رانندگی بین المللی قبلی ) در صورت معتبر بودن (

- ارائه اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه

- تکمیل فرم درخواست ( فارسی و لاتین - تاریخ تولد لاتین باید به میلادی درج گردد)

- پرداخت مبلغ 642،000 ریال بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله

- پرداخت مبلغ 764،000 ریال بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله همراه با مجوز رانندگی موتور سیکلت 
- پرداخت مبلغ 2،038،000 ریال بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله

 

توجه به این نکته الزامی است که مدارک تنها به شخص متقاضی یا بستگان درجه 1 با ارائه اصل شناسنامه یا وکیل قانونی با ارائه اصل وکالت نامه و کارت شناسایی معتبر تحویل می گردد.

 

قابل توجه متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی:

برای سفر به کشورهای کانادا، استرالیا، کشور های اروپایی و امارات متحده عربی همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی ملی همراه با گواهینامه رانندگی بین المللی الزامی می باشد.


روش های دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی:

1- مراجعه به مراکز اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران (تحویل فوری)  

تهران: خیابان خرمشهر- خیابان شهید عربعلی    پلاک 2
تهران: خیابان آزادی-بین خیابان های خوش و بهبودی- نبش خیابان شهید قانعی- پلاک 231 
تهران: خیابان فیاض بخش - نبش کوچه جهانگردی - پلاک 33
2-مراجعه به یکی از نمایندگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور(تحویل فوری)


3- مراجعه به ادارات پست سراسر کشور (زمان تحویل یک هفته پس از ارسال مدارک توسط پست)
4-از طریق اینترنت- فقط در داخل کشور (زمان تحویل حدودا 7 روز کاری)

اطلاعات بیشتر (منبع drive.ipishkhan.org)

گواهینامه بین المللی رانندگی سندی است به شکل کارت یا دفترچه و یا هر دوی آنها که جهت اعطای حق رانندگی در خارج از کشوری که راننده گواهینامه خود را از آنجا دریافت کرده است صادر می شود.

گواهینامه بین المللی رانندگی

امروزه، در اکثر شهرهای توریستی می‌توان آژانس‌ها و دفاتر کرایه‌ی اتومبیلی را پیدا کرد که در ازای داشتن گواهینامه‌ی بین‌المللی معتبر به مسافران ماشین اجاره می‌دهند. هزینه‌ی اجاره‌ی این ماشین‌ها با توجه به نوع اتومبیل و شهر مقصد با یک‌دیگر متفاوت است ولی در تمام آن‌ها یک شرط مشترک وجود دارد:  گواهینامه رانندگی بین‌المللی

در حال حاضر مرجع صدور گواهینامه معتبر بین المللی در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است. دریافت این گواهینامه مراحل پیچیده ای ندارد و خیلی راحت با پرداخت هزینه ای اندک می توان آن را دریافت کرد. یکی از شروط مهم برای دریافت این گواهینامه، داشتن گواهینامه معتبر ملی با اعتبار کافی است.

حالا برای داشتن این گواهینامه‌ی بین‌المللی چه کار باید کرد؟ در ایران، برای رانندگانی که گواهینامه‌ی معتبر جمهوری اسلامی ایران دارند، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مجری صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی است.

تصدیق یا گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه بین المللی رانندگی سندی است به شکل کارت یا دفترچه و یا هر دوی آنها که از طریق مراجع ذی صلاح جهت اعطای حق رانندگی در خارج از کشوری که  راننده گواهینامه خود را از آنجا دریافت کرده است صادر می شود.

گواهینامه بین المللی مدرکی است برای اینکه متقاضی بتواند به راحتی در کشورهایی به جز کشور خود، رانندگی کند. کاربرد این گواهینامه در این است که نشان دهد شما در کشور خودتان گواهینامه رانندگی دارید و می توانید رانندگی کنید؛ برای همین هم برای رانندگی در کشوری دیگر دچار مشکل نیستید. در نتیجه گواهینامه بین المللی تنها به افرادی تعلق می گیرد که قبلا در کشور خود گواهینامه ملی دریافت کرده اند. گواهینامه ایرانی برای گرفتن گواهینامه بین المللی یکساله باید ۳۱ روز اعتبار داشته باشد و برای گرفتن گواهینامه بین المللی ۳ ساله، اعتبار گواهینامه ملی باید ۳ سال باشد.

چه کسانی به گواهینامه بین المللی رانندگی احتیاج دارند؟

طبیعتا گواهینامه ای که افراد با هر تبعیت و ملیتی دارند در کشور خودشان معتبر است و جهت رانندگی در سایر کشور ها احتیاج به تهیه نوع بین المللی گواهینامه یا به عبارتی ترجمه گواهینامه نیاز است. افرادی اعم از : دانشجویان و محصلینی که خارج از کشورشان به سر می برند, توریست ها, رانندگان ترانزیت, پناهندگان, تجار بین المللی , اساتید دانشگاه و پژوهشگرانی که به خارج از کشور رفت و آمد دارند و کلیه عزیزانی که تمایل دارند در خارج از کشور خود به طور قانونی رانندگی نمایند نیاز به تهیه این سند بین المللی دارند و با توجه به اعتبار طولانی مدت این سند می توان چندین سال قبل از نیاز به آن, نسبت به تهیه آن اقدام نمود و از تله تورم و سایر مسائل و مشکلات احتمالی در مسیر اخذ گواهینامه بین المللی گریخت.

آیا داشتن تصدیق رانندگی ایران و یا تصدیق رانندگی بین المللی به تنهایی اعتبار دارد؟

خیر، شما هنگام رانندگی خارج از ایران نیاز دارید که هر دو مدرک را همراه داشته باشید.

هیچ آزمونی درکار نیست

دریافت گواهینامه معتبر بین المللی برخلاف گواهینامه ملی شرایط و مراحل پیچیده ای ندارد؛ کافی است تنها با در دست داشتن مدارک به یکی از روش های بیان شده در نکته سوم عمل کنید. گواهینامه بین المللی در واقع ترجمه ای از گواهینامه ملی شماست.

بنابراین برای دریافت آن نیازی به شرکت در دوره های آموزش رانندگی ندارید. همچنین آزمونی هم بابت آن برگزار نمی شود. افرادی که گواهینامه ایرانی ندارند ابتدا باید برای داشتن این گواهینامه اقدام کنند. کسانی هم که اعتبار گواهینامه ایرانی آنها به پایان رسیده است باید ابتدا به دنبال تمدید گواهینامه خود بروند و بعد برای درخواست گواهینامه بین المللی اقدام کنند.

گواهینامه بین المللی تمدید نمی شود

به محض اینکه مهلت گواهینامه بین المللی به پایان رسید صاحب آن باید دوباره به مراکز کانون های جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کند و برای صدور مجدد گواهینامه اقدام کند. این یکی از دلایلی است که باعث می شود افراد به سراغ دریافت گواهینامه های ۳ ساله بروند.

گواهینامه بین المللی تمدید نمی شود و بعد از پایان مهلت، باید گواهینامه جدیدی دریافت کرد. روند صدور این گواهینامه های بین المللی روند کند و زمانبری نیست و با مراجعه حضوری در عرض یک روز می توان این گواهینامه را دریافت کرد. اگر از طریق پست برای دریافت این گواهینامه اقدام کنید یک هفته تا 10روز باید منتظر باشید البته با پرداخت هزینه های پست سفارشی می توانید این مدت زمان را به حداقل برسانید.

یک مدرک شناسایی معتبر

گواهینامه بین المللی یک مدرک شناسایی معتبر در کشورهای دیگر به حساب می آید. نشان به آن نشان که ارائه آن به عنوان مدرک شناسایی معتبر در بسیاری از مؤسسه های اجاره دهنده اتومبیل در خارج از کشور قابل قبول است. این نکته را هم درنظر بگیرید که برای دریافت گواهینامه بین المللی برای هر کشوری بد نیست قبل از اقدام، وضعیت پذیرش گواهینامه بین المللی در کشور مقصد را بررسی کنید.

مناسبات سیاسی، شرایط روز دنیا و موارد بسیار زیادی هست که موقتا ممکن است پذیرش گواهینامه بین المللی در یک کشور را دچار موانعی کند.

کجاها معتبر است؟

حدود ۱۸۰ کشور در مورد صدور گواهینامه هـــای بین المللی با یکدیگر توافق کرده اند. این بدین معناست که در تمام این کشور ها با داشتن گواهینامه بین المللی می توانید رانندگی کنید. حتی برخی از کشور ها که این توافقنامه را امضا نکرده اند هم این گواهینامه ها را می شناسند و به وسیله آن می توان در این کشور ها هم رانندگی کرد.

آرژانتین ، اتریش، استرالیا ، الجزایر، آلبانی، ارمنستان، بحرین، بنگلادش، بلاروس، بلژیک، بولیوی، بلغارستان، کامرون، کانادا، آفریقای مرکزی، چاد، کلمبیا، کنگو، کاستاریکا ، ساحل عاج ، کرواسی، کوبا، چک، قبرس، دانمارک، اکوادور، مصر، گینه، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، غنا، یونان، گواتمالا، هندوراس، هنگ کنگ، مجارستان، ایسلند، اندونزی ، ایران، عراق، ایرلند، ایتالیا، جامائیکا، ژاپن، اردن، قزاقستان ، کنیا، کویت، قرقیزستان ، لبنان، لیبی، لوکزامبورگ ، مقدونیه، مالزی، موریتانی، مکزیک، مراکش، میانمار، نپال، هلند، نیجر، نروژ، عمان، پاکستان، فیلیپین، پرتغال، لهستان، قطر، رومانی، روسیه، عربستان، صربستان، اسپانیا، سریلانکا ، سوئد، سوئیس، سوریه، تایوان، کره، تایلند، تونس، ترکیه، اوگاندا ، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی ، ونزوئلا، ویتنام، زیمبابوه، یمن و... ازجمله کشورهای توافق کننده روی این موضوع هستند.

مراقب قانون هر کشور باشید

کسی که گواهینامه ملی دارد، به قوانین و مقررات رانندگی در کشور خود آشنایی کافی دارد و حداقل یک بار این قوانین را در کلاس های آموزش رانندگی مرور کرده است. مسافران هر کشوری که در آن کشور به رانندگی می پردازند باید با قوانین رانندگی در آن سرزمین آشنا باشند.

در واقع صرف آشنایی با قوانین و مقررات رانندگی در ایران برای شخصی که قرار است در خارج از کشور هم رانندگی کند کافی نیست و این فرد باید قوانین کشور مقصد را هم به خوبی بداند. مسلما علاوه بر قوانین رانندگی که در اغلب موارد یکسان هستند، قوانین اختصاصی مختلف دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

گواهینامه ای به ۷ زبان دنیا

گواهینامه بین المللی هم به صورت کارتی و هم دفترچه ای صادر می شود. در این گواهینامه اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، گروه خونی، تابعیت، تاریخ صدور گواهینامه و اعتبار آن درج شده است. هر گواهینامه بین المللی مخصوص رانندگی در یک کشور صادر می شود.

برای همین کشوری که قرار است در آن رانندگی شود هم در فرم تقاضا مشخص می شود. گواهینامه بین المللی علاوه بر زبان فارسی، به ۷ زبان بین المللی دیگر هم تنظیم شده است. این کار برای این است که در هر کشور مقصدی، پلیس راهنمایی و رانندگی و استفاده کننده از کارت به راحتی بتوانند از اطلاعات درج شده روی آن استفاده کنند. انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی این ۷ زبان بین المللی هستند.

مطلب مرتبط :

لیست کشورهایی که گواهینامه های رانندگی آنهاقابل تبدیل به گواهینامه ایرانی می باشد

نظرات  (۱۸)

سلام
من ایرانی هستم ولی ساکن مالزی هستم، و در آنجا گواهی نامه ی کشور مالزی را دارم، ولی هنوز وقت نشده که در ایران گواهی نامه ی کشور ایران را تهیه کنم، ولی الان یک سفر کوتاه به ایران آمدم و می خواستم بدانم که آیا با داشتن گواهی نامه ی مالزی می توانم در ایران گواهی نامه دریافت کنم ؟
پاسخ:
بله میتوانید اینجا را مطالعه کنید وسطاش نوشته
http://rahvar120.ir/?siteid=1&pageid=2527
سلام و خسته نباشید.
من ترکیه هستم میخواستم گواهینامه خود  را بین المللی کنم از انجا میتونم اقدام کنم؟ لوطف میکنید راهنماییم کنید.
سلام و خسته نباشید
توی این سایت مطالعه کردم نوشته بود گواهینامه بین المللی فقط برای یک کشور صادر میشود.اگه کسی بخواد بصورت توریستی چندتا کشور رو توی یکی دوماه سفر کنه چی؟اونوقت گواهینامه بین المللی رو برای چندتا کشور صادر نمیکنن؟اگه کسی اطلاع داره ممنون میشم راهنمایی کنید
خوبه
۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۳۳ علی شیخ نظامی
سلام
آیا برای تردد به کشور عراق به جز گرفتن گواهینامه بین المللی نیاز به تعویض پلاک یا گرفتن پلاک بین المللی یا ترانزیت هست یا خیر
و مراحل آن چگونه است
خسته نباشید
توی این سایت مطالعه کردم نوشته بود گواهینامه بین المللی فقط برای یک کشور صادر میشود.اگه کسی بخواد بصورت توریستی چندتا کشور رو توی یکی دوماه سفر کنه چی؟اونوقت گواهینامه بین المللی رو برای چندتا کشور صادر نمیکنن؟ وهمچنین اگه با ماشین خودمون بخواهیم برویم نیاز به پلاک بین المللی دارد یانه
پاسخ:
متولی امر سایت اتوموبیل رانی  هست به ما مربوط نمیشه
۲۲ آبان ۹۴ ، ۲۲:۲۳ محمود تولایی
سلام
من گواهتنامه معتبر رانندگی در فرانسه تا سال 2010 داشته ام گواهینامه معتبر ایرانی هستم. آیا با اینها میشود برای اربعین در عراق رانندگی کرد؟
پاسخ:
سلام اطلاع ندارم میتونید بایکی از آموزشگاههای رانندگی تماس بگیرید
۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۷:۵۸ ابوالفضل پناهی
باسلام تاریخ خروج دخترم ازایران به بلژیک (بروژ) 94/12/18 می باشدنظرباینکه قبولی آزمایشات وتکمیل پرونده قبل ازتاریخ مزبورانجام وگواهینامه 92/02/05 صادروتحویل گردیده درحالیکه تایید اصالت آن نیزازشهرک ازمایش اخذ باتوجه به ارایه اصل گواهینامه وتایید اصالت ان بهمراه ترجمه رسمی آنها بعلت اینکه تاریخ صدورگاهینامه بعدازتاریخ ورود ایشان بان کشور می باشد آنرانپذیرفته وازدرخواست تبدیل آن خو دداری نموده اند باتوجه باینکه وی ازدواج نموده وساکن آنجامی باشد لطفاراهنمایی فرمایید باتشکر
امکان گرفتن گواهینامه موتورسیکلت برای خانومها وجود داره؟
سلام من گواهینامه ایرانی ام تقریبا 5 ماه از اعتبارش گذشته اما حدود 20 روز دیگر سفری به دبی دارم که میخواهم آنجا حتما ماشین اجاره کنم و برای تمدید گواهینامه ایرانی و دریافت آن حداقل یکماه زمان لازم است که همکنون وقت کمی دارم چه راه حل و مراحل و مدارکی برای این مشکل پیشنهاد دارید تا بتوانم گواهینامه بین المللی را قبل از این بیست روز دریافت کنم؟ مرسی
سلام
من برای دیدن اقوامم به امارات سفری دارم .ایا میتوانم با ماشین شخصی دوستان رانندکگی کنم یا باید ماشین کرایه بگیرم
سلام من مقیم لندن هستم اینجا به دنیا امدم گواهی نامه و همه چه من مال اینجاست از ایران هیچی ندارم نه اصلام کلان انگلسی هستم. ولی میخوام. سفری زیارتی تو ایران داشته باشم میتونم با ماشین اقوام رانندگی کنم. ؟ ایا بین المللی باید بگرم. ؟ و قانونش چطوری است تو ایران هم جای باید مراجعه کنم برای تائید. ؟،، لطفان راهنمیم کنید. ممنون
سلام
من گواهینامه بین المللی در تاریخ ٧ جون تمام شد گواهینامه ایران هم ١٧ خرداد تمام شد مدارک تمدید و دادم رسید ٣ ماهه گرفتم حالا با این رسید میتونم گواهینامه بین المللی بگیرم؟
اگه نه چه راحی هست؟
ممنون
۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۵:۴۵ اسم بین المللی
تشکر و سپاس از شما
سلام.
میخواستم بدانم برای دریافت گواهینامه بین المللی چند سال سن لازمه است؟
سلام دوستان بنده یک ایرانی هستم خارج از ایران زندگی میکنم
قبلا هم تو واهنمای رانندگی ایران کارمند بودم به علت کار و در امد خوب کاری مجبور شدم خارج از ایران کار کنم و زندگی کنم
البته شرایط گواهینامه رو بهتون میگم
هرکسی که گواهینامه بخواد بین اللملی معتبر ١٠ ساله یا ٢٠ ساله از یک سال شروع میشه
خودم شخصا میتونم از امریکا واستون صادر کنم بین اللملی
و هیج مشکلی هم نخواهد داشت سراسر دنیا میتونین استفاده کنین
و هزینه هم بستگی به مدت سال است که چیقدر بخوایین
شروط باید گواهینامه همون کشوری که است باید داشته باشد
مدارک مورد نظر هم
یک نیکه عکس سبورت - امضاء رو ورقه سفید - عکس گواهینامه پشت و رو
اطلاعات بیشتر
سلام خسته نباشید
من به دلیل سفرهای متعدد به خارج از کشور بارها دچار مشکل شده ام با گواهینامه بین المللی
چرا بیشتر کشورهای دنیا اصل گواهینامه را در یک طرف به زبان ملی آن کشور و در طرف دیگر از زبان انگلیسی استفاده میکنند و دیگر نیازی به داشتن گواهینامه بین المللی نیست چرا باید در ایران بخاطر عده ای سود جود که هزینه های مالی و منوی روی دوشه هموطنانمون میگذارند باید تاوان داد تا کی ، امیدوارم نیروی انتظامی عزیز فکری به حال مردم کرده و فرم جدیدی از گواهینامه با استانداردهای جهانی بدهند تا دیگر هیچ هموطنی در خارج از ایران نگرانی از این بابت نداشته باشد .ممنون و متشکر
با سلام من تازه گواهیناممو گرفتم ولی هنگام تکمیل مدارک کارت گروه خونی نداشتم مسئول ثبت نام زد o+ ولی گروه خونی که بعد رفتم گرفتم A+بود ولی الان پشت گواهینامم زده +O حالا باید چکار کنم لطفا توضیح بدید ممنون