وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات

براساس اعلام سامانه‌ی امور کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه‌، با توجه به مصوبه هیأت وزیران، از این پس دفاتر گذرنامه و روادید وزارت خارجه مستقر در فرودگاه‌های امام خمینی (ره) مهرآباد‌، مشهد‌، شیراز و تبریز برای دارندگان گذرنامه‌های معتبر‌، رواید گردشگری با یک ماه اعتبار و قابلیت ۱۵ روز تمدید صادر می‌کنند.

هیأت وزیران ۱۱ مهرماه “روادید فرودگاهی ۳۰ روزه” را با قابلیت تمدید ۱۵ روز اضافی، تصویب کرد. این مصوبه از حدود دو هفته پیش به دفاتر گذرنامه و روادید وزارت خارجه در فرودگاه‌های بین‌المللی ابلاغ شده است.

مجتبی کریمی، رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه از ابلاغ این مصوبه‌ی دولت توسط این وزارتخانه به مراکز مرتبط خبر داد و گفت: صدور ویزای یک ماهه فرودگاهی با قابلیت ۱۵ روز تمدید در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران آغاز شده است.

ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران نیز با تایید این خبر گفت: از حدود دو هفته پیش امکان دریافت ویزای یک ماهه ایران برای گردشگران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی فراهم شده که این اتفاق در شرایطی که تعداد درخواست‌ها برای سفر به ایران افزایش یافته، واقعا خوشایند و اقدامی بجا بوده است.

او سرعت عمل وزارت خارجه برای رفع موانع ورود گردشگران خارجی و ایجاد تسهلات صدور ویزا برای اتباع خارجی را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: ‌احساس خوبی نسبت به عملکرد وزارت خارجه در بخش گردشگری داریم.

البته ابلاغ این مصوبه درحالی صورت گرفته که هنوز برخی از تورگردانان و گردشگران خارجی از اجرای آن بی‌اطلاع هستند. به نظر می‌رسد نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در خارج از کشور هنوز برای مطرح کردن این مصوبه‌ی مهم دولت که در راستای تسهیل سفر گردشگران خارجی به ایران صادر شده، اقدامی انجام نداده‌اند.

پیش از این اعتبار فرودگاهی ایران برای مسافران خارجی – به غیر از ۱۰ کشور – ۱۴ روز بود که امکان تمدید هم نداشت.

طبق اظهارات رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه، ویزای فرودگاهی در طول سال بدون محدودیت برای اتباع خارجی صادر می‌شود، یعنی یک گردشگر خارجی در هر بار سفر به ایران بدون هیچ محدودیتی می‌تواند ویزای فرودگاهی دریافت کند و این ویزا فقط یک‌بار صادر نمی‌شود.

اتباع کشورهایی چون جمهوری آذربایجان‌، آلبانی‌، آلمان‌، اتریش‌، ارمنستان‌، ازبکستان‌، اسپانیا‌، استرالیا‌، اسلوانی‌، اسلوواکی، امارات‌، اندونزی‌، اوکراین‌، ایتالیا‌، ایرلند‌، بحرین‌، برزیل‌، برونئی‌، بلاروس‌، بلژیک‌، بلغارستان‌، دانمارک‌، روسیه‌، رومانی، ژاپن‌، سنگاپور‌، سوئد‌، سوئیس، سوریه‌، عربستان‌، عمان‌، فرانسه‌، فلسطین‌، قبرس‌، قرقیزستان‌، قطر‌، کرواسی‌، کره‌جنوبی‌، کره‌شمالی‌، کلمبیا‌، کوبا‌، کویت‌، گرجستان‌، لبنان‌، لوکزامبورگ،‌ لهستان‌، مالزی‌، مجارستان‌، مغولستان‌، مکزیک‌، نروژ‌، نیوزلند‌، ونزوئلا‌، ویتنام‌، هلند‌، هند‌، یوگسلاوی و یونان امکان دریافت روادید فرودگاهی را دارند.

طبق اعلام معاونت امور کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه‌، این روادید صرفا با هدف جهانگردی و برای افرادی که اصالتا تابعیت این کشورها را دارند صادر می‌شود و شامل دارندگان گذرنامه‌های سیاسی‌، خدمت‌، تجاری‌، کارشناسی‌، خبرنگاری‌، گزارشگری و اتباع ایرانی دارای گذرنامه خارجی (که به موجب قانون جمهوری اسلامی ایران از تابعیت ایران خارج شده‌اند) نخواهد بود.

براساس اعلام وزارت خارجه نیز در حال حاضر اتباع کشورهایی چون سومالی‌، آمریکا‌، انگلیس‌، کانادا‌، بنگلادش‌، اردن‌، عراق‌، افغانستان‌ و پاکستان‌ امکان دریافت روادید فرودگاهی را ندارند. اتباع این کشورها برای سفر به ایران می‌توانند از طریق نمایندگی‌های ایران در آن کشورها اقدام کنند.

البته حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه چندی پیش اعلام کرد: از اول آبان‌ماه در فرودگاه مشهد برای اتباع عراقی که هوایی به ایران سفر کنند روادید فرودگاهی صادر می‌شود. به این ترتیب عراق از ذیل کشورهایی که امکان دریافت ویزای فرودگاهی نداشتند، خارج می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در گفت‌وگویی با آسوشیتدپرس یادآور شده است: مقامات ایرانی تلاش می‌کنند تا موانع سر راه گردشگران و مسائل مربوط به صدور ویزای مسافران ۱۹۰ کشور دنیا برای ورود به فرودگاه تهران را از میان بردارند. ویزای آن‌ها اعتبار ۳۰ روزه با امکان تمدید ۱۵ روزه است.

در ادامه سیاست‌های تسهیل‌کننده دولت ایران برای سفر گردشگران خارجی به ایران، هیأت دولت وزارت امور خارجه را نیز موظف کرده است تا یک سال آینده صدور ویزای الکترونیک را با کمک سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور و دستگاه‌های مربوط عملیاتی کند.