وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

وبلاگ (آموزش و محتوای همراه )

اطلاع از خدمات استعلامات پلیس+10

آخرین نظرات

دولت یازدهم در لابلای لایحه پیشنهای بودجه 94 پیشنهادی مطرح کرد که بعد از گذشت چندین ماه همچنان مورد توجه و پیگیری جوانانی است که در آستانه اعزام به خدمت هستند.


دولت در بند «ط» تبصره ۱۶لایحه بودجه 94 پیشنهاد داده بود «به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از ده سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند».

نمایندگان مجلس پس از چکش‌کاری لایحه پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق مدت 10 سال را به 8 سال کاهش دادند تا مشمولان بیشتری بتوانند از این موضوع بهرمند شوند اما در عوض جرایمی هم پیش‌بینی کرد.

البته مجلس بارها تاکید کرده است که این موضوع به منزله فروش خدمت سربازی نبوده و صرفا « دریافت جریمه از سربازان فراری» که غیبت دارند، است.

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری که آخرین مصوبات کمیسیون متبوعش را تشریح می‌کرد در مورد وضعیت «سرابازان غایب» گفت: قبلا کمیسیون تلفیق این مصوبه را تصویب کرده بود که مشمولانی که 8 سال به بالا غیبت داشته باشند باید با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف شوند.

وی جرایم تعیین شده را یه شرح زیر عنوان کرد:

- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی زیردیپلم 10 میلیون تومان
- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی دیپلم 15 میلیون تومان
- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم 20 میلیون تومان
- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی لیسانس 25 میلیون تومان
- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس 30 میلیون تومان
- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی دکترای غیرپزشکی 35 میلیون تومان
- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی دکترای پزشکی 40 میلیون تومان
- مشمول بیش از 8 سال غیبت با مدرک تحصیلی پزشکان متخصص به بالا 50 میلیون تومان

مفتح در ادامه متذکر شد: به ازای هر سال تأخیر 10 درصد به مبلغ پایه جریمه اضافه می‌شود و غیبت بیش از 6 ماه هم یک سال محاسبه خواهد شد.

مفتح در ادامه بیان داشت: برای مشمولان متأهل 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموعه جریمه کسر خواهد شد.

سخنگوی کمسیون تلفیق در ادامه تأکید کرد: مقرر شد تا دارندگان این نوع کارت معافیت از انتخاب به عنوان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی اعم از سیاسی و اداری دستگاه‌ها موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری محروم شوند.

در حالی سخنگوی کمیسیون تلفیق چنین مباحثی را مطرح کرده بود که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جریمه دیگری را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه کلمه «خرید خدمت سربازی» که از سوی عوام به کار می‌رود کاملا اشتباه است، گفت: صحیح این کلمه پرداخت جریمه توسط سربازان فراری است و این تعبیر آن است که شما در جاده‌ای با 200 کیلومتر سرعت بروید و بعد بگویید پول می‌دهم تا بتوانم با این سرعت بروم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: یک عده‌ای به هر دلیلی از رفتن به سربازی طفره رفته‌اند و اکنون فراری محسوب می‌شوند و یا اینکه نمی‌توانند به خدمت سربازی خود برگردند و اکنون 8 یا 10 سال فراری شده‌اند و می‌خواهند این سال‌‌ها را استمرار ببخشند، حال دولت باید با آنها چه برخوردی کند؟

وی در ادامه افزود: بحث خرید سربازی ظلم به همه افراد است و دولت در لایحه خود بحث جریمه فراریان از خدمت سربازی را مطرح کرد و مجلس نیز در آن تغییراتی ایجاد کرد مثلا ده سال را به 8 سال تقلیل داد اگرچه بنده با همان ده سال موافق بودم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی بیان داشت: مجلس شورای اسلامی برای خرید سربازی قاعده‌ای نگذاشته‌ است و تنها آنهایی که 10 سال فراری بوده‌اند اکنون با پرداخت جریمه می‌توانند از برخی امکانات کشور استفاده کنند و دیگر نیازی نیست که فراری باشند یعنی می‌توانند رأی دهند اما نمی‌توانند کاندیدا شوند و یا اینکه قادر به گرفتن گذرنامه نیز نخواهند بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 مجلس خاطرنشان کرد:‌ در قانون اساسی بحثی با عنوان خرید خدمت سربازی وجود ندارد و سال‌های گذشته هم که این امر انجام می‌شد کاملا اشتباه و غیرقانونی بود، لذا بحث خرید خدمت سربازی کاملا منتفی است زیرا همه نمایندگان با آن مخالف هستند.
اما سید احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز با رد این موضوع به خبر نگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر دارندگان این نوع کارت نتوانند از کشو خارج شوند پس چه فایده‌ای برای آنها خواهد داشت.
وی افزود: جریمه سربازان غایب صرفا از انتخاب به عنوان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی اعم از سیاسی و اداری دستگاه‌ها موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری محروم می‌شوند.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق تصریح کرد: سربازان غایبی که از طریق پرداخت جریمه «کارت پایان خدمت» دریافت کرده‌اند مشکلی برای خروج از کشور نخواهند داشت.
دستغیب در پایان گفت: محرومیت‌های ذکره شده پیشنهاد کمیسیون تلفیق بوده و امکان دارد در صحن علنی مجلس تغییر کند.
بنابراین باید منتظر ماند و دید که  آیا 2 نوع محرومیت پیش‌بینی شده برای سربازن غایب در صحن علنی توصیب خواهد شد یا اینکه این 2 موضوع هم تغییر خواهد کرد؟


باشگاه خبرنگاران